Ozark 2. évad - Morál vagy Halál?

2018. szeptember 15. 12:16 - Peterbencze Akos

A Breaking Bad és a House of Cards óta már senkit sem ér akkora meglepetésként, ha egy főhős önszántából rossz útra tér, hogy végül antihőssé váljon, mint korábban. Azonban mindig érdekes nyomon követni ezt a fajta transzformációt, a karakterfejlődést, amelynek fókuszpontjaiban ott rejlenek a változás hátterében megbújó válaszok. Marty és Wendy Byrde nem önszántukból választották azt az opciót, hogy a mexikói Navarro drogkartell alkalmazásában futtassák fel a karrierjüket, sőt, mint az első évadból az kiderült, ez volt az egyetlen lehetőségük a túlélésre. És nem, hogy nem hátráltak ki a torokszorító helyzetből, de ragyogóan vették az útjukba álló akadályokat.

ozark_2_evad3.jpg

A második évadban ezek az akadályok sűrűsödnek, többnyire összeférhetetlen emberek képében manifesztálódnak, miközben az idő egyre fogy, és az egérút egyre szűkül előttük.

(Az írás enyhén spoileres.)

Az Ozark második felvonását kétségtelenül a női karakterek dominanciája, állhatatossága és könyörtelensége hajtotta előre idén. A férfiak (bírjanak bármekkora hatalommal is) mindvégig csak asszisztálnak.

Marty ismét próbál rátalálni a (jelen körülmények között) még morálisan elfogadható arany középútra, mint tette azt korábban, azonban bárhogyan is igyekszik, nem tud szemet hunyni a körülötte keselyűként köröző erőszak megnyílvánulásaira (korrupció, zsarolás, machinációk, gyilkosságok). A szíve mélyén jó ember, még ha olykor hat láb mélyre is kell ásnia, hogy helyreállítsa erkölcsi iránytűjét, általában azért sikerül neki. Az Ozark hegységeiben állandóan hömpölygő bűnözés közepén ő az egyetlen kapocs, amely átmenetet képez a normális és a deviáns között a néző számára (már ha ebben a világban létezhet egyáltalán ilyen). A gyerekei a bűnözés kikövezett útján haladnak a romlottság felé, és bármit tesz is, azzal csak egyre közelebb löki őket affelé. Eközben a felesége láthatóan élvezi, hogy a hatalmával dominálhat, megfélemlíthet, és manipulálhat embereket a saját érdekei szerint.

ozark_2_evad2.jpg

Wendy egy ponton be is vallja, hogy a hűtlenségének kardinális oka volt: egyszerűen utálta magát. Ezért kereste a kiutat abból az életből, amit nem akart tovább élni, és nagyon úgy tűnik, hogy most megtalálta azt, amely kiegészíti őt. Rátalált önmagára, arra az eltökélt, minden kelepcéből kimászni képes harcias nőre, aki az akaratát bármilyen életveszélyes helyzetbe csöppenve is érvényesíti. Nem számít, hogy csalni, zsarolni, manipulálni vagy akár gyilkolni kell hozzá, mert a cél szentesíti az eszközt. Ami jelen esetben az, hogy megússzák élve. Vagy nem?! A férjétől eltérően azonban ezt egészen másképp próbálja megvalósítani.

A tíz epizód alatt Marty és Wendy folyamatosan elhallgatnak egymás elől kulcsfontosságú információkat, mert pontosan tudják, hogy a másik nem értene egyet velük azok kezelésével. Az írók pedig ezt tökéletes alapossággal szövik a cselekmény paneljei közé, hogy a befejezésre egyértelművé váljon, különbözőbb ambícióik nem is lehetnének egymástól.

A család diszfunkcionalitása folyamatos problémákat szül, ahelyett, hogy összekovácsolna a bajban, valójában teljesen elidegeníti őket egymástól. Charlotte és Jonah a maguk módján ösztönösen keresik a kiutat, míg egyikük a rákos öregemberhez, Buddyhoz menekül, hogy feldolgozza lelki gyötrelmeit, a másikuk Ruth unokaöccsével lóg és füvezik. Meginog az egymásba vetett hitük, amelynek illúzióját egy bizonyos ponton túl már a szeretet sem képes fenntartani, ezáltal a szülők által ígérgetett biztonság pusztán délibábként dereng homályosan egy repülőgép oldalán, amely talán a Gold Coastra tart.

ozark_2_evad4.jpg

Egyáltalán nem csoda, hogy az évad végére csupán egy hamisan mosolygó, klisés családi fotó marad róluk, mert addigra minden érzelmi kapocs meglazul köztük, amely előbb-utóbb a teljes széthulláshoz vezet majd.

A második évadban az írók fokozatosan lazítottak a cselekményközpontú elbeszélésen, hogy infúzióként csepegtessék a karakterfejlődéshez szükséges érzelmi gócpontokat. Buddy pedig ennek egyfajta katalizátoraként működött, ahogy a család minden tagjával (Charlotte-ot leszámítva) egyre mélyebbre merült azok frusztrációiban és gondolataiban. A férfi szolgáltatta azt a mélységet, amely ahhoz kellett, hogy az Ozark megszűnjön puszta popcorn tévésorozatnak lenni, és megpróbáljon többet vállalni. Elkerülhetetlen halálával pedig egyúttal a remény is odavész, amely egy darabig még ott lebegett minden gonoszság felszínén.

De ez az évad éppen azt hivatott bemutatni, hogy ilyen helyzetekből nincs kiút. Senki nem ússza meg, aki életekkel játszik, zsarol, veszteget, fenyeget a maffia nagykutyái és a politika korruptjai között kérve új leosztást. Marty aggodalma azonban jóval mélyebb ennél, amikor az események és a kikényszerített tettek forgatagában ráeszmél, hogy próbálja akármilyen morális kiegyensúlyozottságra törekedve is kihúzni magát meg a családját a sűrüsödő bűn mocsarából, anélkül képtelen lesz megtenni, hogy a lelke be ne szennyeződjön.

ozark_2_evad1.jpg

És amikor az utolsó jelenetben Wendy ránéz, majd ördögi mosollyal az arcán azt mondja a férjének, hogy szereti, Marty már tudja, hogy a felesége lelke a velejéig mocskos - ha még létezik egyáltalán.

komment
Címkék: sorozatajánló
süti beállítások módosítása